Hozd be egy délelőtt alatt az elmúlt 10 év elmaradásait!
2019. február 9.
5 mondat amit elfelejthetsz, ha Felhőt használsz
2019. február 14.

A felhő, ami vezet minket?

Ahogy a popzenében, a kutatási fejlesztési szektorról szóló híradásokban is mindig vannak közönségkedvencek: ahányszor szó esik az önvezető autóról, rendre ellopja a show-t. De miért is ugrok ki a bőrömből minden erről szóló hír hallatán amellett, hogy szenvedélyes autóvezető vagyok? Mert napjaink legjelentősebb IT fejlesztésének „keze” ide is elér: az önvezető autó nem más, mint egyfajta felhőalapú innováció.

Sci-fi szökevények?

A felhő mindenben benne van!Akkor tudatosul bennem, hogy ez nem egy magamfajta elfogult informatikusi vélemény, amikor például egy stanfordi mérnökhallgató érvelését olvasom arról, hogy az az automata jármű miért felhőalapú innováció .

Gondoltátok volna, hogy a felhőalapú számítástechnika nélkül maximum elborult sci-fi regényekben eshetne szó önvezető autókról?

Márpedig így van – egy ilyen járgány egyszerűen olyan hatalmas mennyiségű adatot termel a működése során, amivel kizárólag a felhő képes megbirkózni.

Adatok a csomagtartóban

Elképzelhetetlen. Ha nagy mennyiségű adatról beszélünk, előszeretettel puffogtatjuk ezt a közhelyet.

A felhőalapú innováció léptékei viszont sokszor nagyon is kézzel foghatók!

Laptopot mindenki látott már életében: ha feltételezzük, hogy egy ilyen gép 500 gigabájt adatot képes tárolni, lehet becsléseket végezni, hogy egy önvezető autó egy nap alatt termelt adatmennyiségének tárolásához hányra lenne szükségünk. Ha autós oktató lennék, azt mondanám, hogy vezetési stílustól függ – valójában arról van szó: nem mindegy, milyen technológiával működik automata járművünk.

Kamera, fények, nyomás!

A legmodernebb kísérleti automata járművek technológiai hibridnek tekinthetők: a belső kamerát, a fényérzékelését és azonosítását, és a radar adatainak tárolását ötvözik. Azaz okos járgányunk a környezetből nyeri az adatok sokféleségét, amiket egy közös térben tárol.

A felhőalapú innováció ezeket nemcsak feldolgozza, hanem kísérleti szimulációs célokra is eltárolja.

Hogy minden kerek legyen, mindez kiegészül az ultraszónikus szenzor és a motor mozgásnak adataival. Ha egy floppy lemez is olvasná ezt a cikket, most minden bizonnyal a sarokba vonulna néhány depresszív percre: egy önvezető autó egy nap alatt termelt adatainak tárolásához 4-10 (a szenzorok számától függően) terabájt tárhelyre lenne szükség – ha ebben gondolkodunk, 20 laptopot kell felírnunk a bevásárlólistára.

A felhőalapú innováció luxusa

Azért még nem kell aggódnunk sofőr ismerőseink állásáért. A felhőalapú tárhelyek rendkívül fejlettek, de az önvezető járművek világszintű elterjedésére még nincs felkészülve a technológia: ha ebben a pillanatban egy millióan utaznának önvezető autóban, az ugyanakkora adatmennyiséget jelentene, mind hárommilliárd egyszerre telefonáló ember. Az út tehát nem lesz rövid – de a felhőalapú innováció lényege nem is a kapkodás, sokkal inkább a sokszínűség. Ha tehát egy nehéz napon a kávé sem képes helyre tenni a kedvünket, gondoljunk arra, hogy a technológia csúcsával dolgozunk! Máris a felhők között fogjuk érezni magunkat.

KAPCSOLAT