A Stihl fűrésztől az informatikai megoldásokig
2017. november 14.
A receptre felírt felhő, avagy egy átállás gyerekbetegségei – 2. rész
2017. november 28.

A receptre felírt felhő, avagy egy költözés gyerekbetegségei – 1. rész

Informatikusként érdeklődve kaptam fel a fejem a hírre, miszerint november 1-jétől recept helyett elég lesz az okmányainkat magunknál tartani, hogy kiválthassuk a makacs őszi náthánkra felírt gyógyszereket – annak hasznos hozadékaként, hogy a háziorvosok és gyógyszerészek adatbázisa egy felhő alapú egészségügyi rendszerbe kerül.

Amilyen üdítőnek ítélte meg a szakma a még tervben lévő változást, a bevezetés óta eltelt egy-két hét alatt éppen annyi csalódott visszajelzésről hallottam: sok egészségügyesről, akik úgy érzik, hogy elengedték a kezüket, egyedül maradtak egy informatikai újítás problémáival – és persze hosszú várakozásról a gyógyszertárpult mindkét oldalán.  Ez természetes gyerekbetegség, gondolhatnánk. Ám tényleg minden cégnek át kell esnie az átállás efféle „bárányhimlőjén”?

Újra kell tanulni mindent!

Általános hozzáállás, hogy egy ekkora váltás után alapvető, ha egy-két hétig szívjuk a fogunkat, hiszen automatikusan számolunk az emberi gyarlósággal: természetesnek vesszük, ha a felek nem készülnek el az utolsó pillanatig sem. A másik fő probléma pedig – tapasztalatom szerint – az lehet, ha nem vesszük komolyan a várható különbségeket: ha úgy indulunk neki, hogy „lett egy webes felületem, ahol végre nem kell rendszergazda, majd én kattintgatok és uralom a rendszert”.

A legtöbb munkahelyen a számítógép eszköz, amit a dolgozók pont úgy szeretnének használni, ahogy már megszokhatták. Ha bármilyen munkaeszközön változtatni kell, várhatóak a problémák, de egy informatikai váltás nagyságrendekkel nagyobb gondot okoz – és ebben a felhő az élen jár. Olyan ez, mint ha új autót veszünk: ha ugyanott van a kormány, a fék, a pedál, ugyanúgy működik – ha viszont automata vagy elektromos járgányra váltunk, úgy kell újratanulnunk mindent. A recept unalomig ismert: vegyük úgy,  mintha megint újoncok lennénk a tanpályán!

Átcuccolásra felkészülni!

A felhő is pont ilyen: ugyanúgy szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt használok, de mintha mindezt egy új számítógépen tenném. Ez akkor is nehéz, ha egyébként lelkesedem a váltásért. A vállalkozások dolgozói ráadásul hatalmas nyomást éreznek ilyenkor, hogy minél hamarabb ugyanolyan gyors és hatékony munkát végezzenek ebben az idegen világban is, mint előtte. Lehetetlen lenne tehát szitkozódás nélkül „átcuccolni” egy ilyen összetett rendszert?

Elcsépeltnek tűnhet, olyan sokszor hallottuk már, de a kulcs itt is a kommunikáció. Egy ügyvezető, aki azzal áll elém, hogy „lesz egy ilyen felhő, állítsd be és hadd menjen”, az a biztos kudarc felé gyalogol. A legfontosabb, hogy a felkért cég azzal a tudattal dolgozzon, hogy a legtöbb alkalmazottól igen messze áll az informatika – és mi épp ezt a hiányt igyekszünk áthidalni.

A recept: az alapoktól kezdjük

A két órás felkészítő oktatást a helyszínen végezzük,  a nulláról építkezünk. A felhasználók kérdéseire válaszolva – az elmondottakat kattintásonként szemléltetve – eljutunk oda, hogy nem maradnak zavaró hézagok senki ismereteiben. Nálunk nincs „ciki” kérdés: ha kell, a Ctrl+C és Ctrl+V praktikáitól indulunk, de sokan meglepődve fogadják a Gmail-ről átadott új infókat is: 10 éve használják, de vannak dolgok, amiket egyszerűen senki nem mondott el nekik.

Kérem, ne zavarjanak!…

A támogatás viszont messze nem csak a tréning végéig tart. A mi ügyfeleinkkel nem történhet meg az, ami a múltkor velem: egy cég hivatalos HelpDesk számát tárcsázva a vonal másik végén megkértek, hogy most ne zavarjak, mert értekezlet van… Mivel heti 15-20 ember munkahelyét költöztetjük felhőbe, nálunk természetes, hogy 20 másodpercen belül felveszi valaki, aki tényleg képben van. Csörögsz, felvesszük, segítünk – ez nem is működhetne másképp. Ennyi a receptünk.

Folytatjuk.

Érdekel, hogyan költöztetheted céged a felhőbe? Kattints!

KAPCSOLAT