A jó kisvállalkozás holtig tanul: mit vihetsz haza egy vállalati IT tréningről?
2018. szeptember 6.
Típushiba a cégeknél: miért nem működik az IT menedzsment?
2018. szeptember 18.

Az e-mail, mint vállalatirányítási rendszer?

Te aztán már mindent láttál! – kapom meg gyakran, ha elárulom, mióta foglalkozom informatikával. Persze ez erős túlzás: egyrészt nagyképűség lenne ezt állítani, másrészt ha valós lenne, unalmasabb lenne az élet… Amit viszont most tapasztaltam , az rendhagyó esettanulmánynak is tökéletesen beillik, hiszen fontos dolgot tanít a vállalatirányítási rendszerekről. Csak utánam, szürreális idegenvezetés következik!

Hasznos holmik a fiókban

A történet főhőse egy hatfős kereskedelmi cég, akik azzal kerestek meg, hogy rendszergazdára lenne szükségük. Nem működnek összehangoltan a dolgok, próbálnak úrrá lenni a káoszon. Ezzel semmi gond, az iSolutions azért dolgozik, hogy ezt megoldjuk. Átbeszéltük az üzleti modelljüket, megtudtuk, mi az értékajánlatuk. Ez utóbbi abban áll, hogy nagy mennyiségű terméket tudnak azonnal, raktárról szállítani. Egy ilyen jól felépített modellt hallva nem számítottam nagy meglepetésre, amikor megkérdeztem, milyen vállalatirányítási rendszerük van. Mégis szereztek nekem. A válasz ugyanis ez volt: már három éve vettünk egyet, de azóta sem használjuk…

Sikeres káosz?

Záporoztak a kérdéseim. Akkor hogyan számláztok? – Külső könyvelővel – jött a válasz. Hol vezetitek a készletet, ha éppen ez az értékajánlatotok alapja? – Van egy nagy Excel-táblázatunk – mondták meggyőződéssel…

Egységárak nincsenek, raktárkészletet számolni nem szoktak. Mielőtt mosolyognál, kedves olvasóm, hogy ugyan, ezek a kispályás cégek, fontos tudni, hogy egy sikeres, igen nagy forgalmú vállalatról van szó, budapesti székhellyel – és közel 500 ügyféllel!

Nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy a társaság működését egyszerűen nem lehet hosszú távon fenntartani vállalatirányítási rendszer nélkül.

Különösen a raktárkezelő és a számlázó program hiánya érthetetlen: ez utóbbi feladatát – bármilyen meglepő is – már 10 éve a külsős könyvelő végzi.

Eljött a vállalatirányítási rendszer ideje

A szememmel még kerestem a golyós számológépet, amit a munkabérekhez használnak, amikor arra terelődött a szó: hogyan tartják nyilván az ügyfeleket, partnertörzs nélkül? Elmondták, hogy folyamatosan keresik őket, tartják a kapcsolatot. Ez rendben is van, de hogyan tartják mindezt nyilván?

És itt jött a legnagyobb csavar, amikor azt hittem, már mindent hallottam: ha kell valami, visszakeresgetik az e-mailekből(!), körülbelül 30 000 darabból.

Ezek után egyértelmű volt a tanácsom. Először készítsenek készáru-törzset, számolják meg a raktárkészletet, legyen árképzésük, majd csak ez után beszélhetünk informatikai fejlődésről! Plusz, ne felejtsék el beüzemelni a három éve megvásárolt vállalatirányítási rendszerüket.

Még így sem reménytelen az eset!

Mindent összevetve, optimista módon azt mondom, remek az irány! Hiszen legalább van vállalatirányítási rendszerük, már csak használni kellene azt. Ezzel a használati utasítással váltam el az ügyfelemtől és a megnyugtatással, hogy segítek, ha bárhol elakadnának.

Ha nem lett volna ott a rég kifizetett szoftver, ez lett volna az ideális pillanat a felhőbe költözéshez.

Hiszen egy olyan cégnél, ahol az egyetlen értelmezhető adatvagyon az e-mailek tartalma, nem az eszközök szintjén lesz nehéz a váltás: inkább fejben. Ne adjuk fel az első nehézségeknél! Még mindig jobb évek után újrakezdeni, mint később elrettentő példának lenni.

 

KAPCSOLAT