Évértékelés – kicsit másképp 
2018. január 19.
A bölcs (cég)ek köve – útmutató siető kalandoroknak
2018. február 8.

Felhők háborúja: G Suite kontra Office 365

A vállalati felhőalapú rendszerek felhasználóiért vívott harcban két szembenálló féllel találkozhatunk: a Google-féle G Suite-tel és a Microsoft által kidolgozott Office 365-tel. Két szembenálló félről beszéltem, de valójában csak egyikük harcol. A Google látszólag nem igazán költ marketingre, míg az Office 365 minden lehetséges platformon hirdeti magát. Talán nem véletlenül…

Hétköznapi tesztvezetés

Nagy különbség, hogy míg az Office 365 rendszeréből magánúton csak a levelezést van lehetőség kipróbálni, addig a Google felhő alapú szolgáltatásait az is ismeri, akinek nincs számítógép a munkahelyén. A Gmail, a Google Drive és a Google Dokumentum, Google Táblázat tömegek körében elérhető – és népszerű. A Microsoft rendszeréből a magán felhasználóknak viszont csak az Outlook-ot van lehetősége megismerni és használni (outlook.com).

A Microsoft ott csal, hogy az Office 365 névből eredően azt gondolnánk, hogy ennek van köze az Office programcsomaghoz, amit mindenki használ és minden számítógépen ott van, de NEM. Az Office 365-nek nincs köze az Office programcsomaghoz, habár megvehető ennek részeként.

Ecc-pecc, bevezetsz?

Sokaktól hallom, hogy mindegy, mit választunk, mert a két rendszer ugyanolyan: mindkettőben működik a dokumentumok szerkesztése, megosztása, a tartalommenedzsment, a feladatok, a csoportos kapcsolattartás, a mobil eszközök, és ez így is van. Azt mondanám, hogy látszólag egy átlagember igényeit valahogy mind a két rendszer kielégíti, és a levelezésnél ez áll is, akinek az e-mailezés a legfontosabb, az bárhogy választ, elégedett lesz. Azaz mind két rendszerből képesek vagyunk kompromisszum nélkül outlookból levelezni, közös naptárt és névjegyalbumot is használni. Vagy webesen használni a rendszert. És olyan céges funkciókat használni, mint közös levelezés, felhatalmazotti postafiók, terjesztési listák vagy szerver oldali szabályok és naplózás. Az igazi különbség a dokumentumoknál kezdődik…

Elveszett dokumentumok fosztogatói

…és már az első benyomásokból észrevehető. Nem láttam még olyan embert, aki úgy tudott volna dolgozni Office 365-ben, hogy a dokumentumok ne a saját gépén lettek volna ahelyett, hogy azt a közös dokumentum tárban tartotta volna. Amikor megkérdezem, hogy miért nem úgy használja a rendszert, ahogy kellene, mindig jön a kritika, hogy mert nem kényelmes, nem használható. A dokumentumkezelésben tehát a használhatóságban tér el nagyon a két rendszer. A gyakorlatban csak a Google megoldása használható egyszerűen és kulturáltan a megfelelő segédprogramokkal felvértezve (pl. Google Drive File Stream), persze ezen túl a két rendszer tudásában is jelentős eltérés van. Míg a Google rendszerében nincsenek limit-ek, a Microsoft rendszere hemzseg ettől. A Google rendszerben a dokumentumok együtt szerkesztése, a verziók kezelése és megosztása jól kitalált, könnyed és egyszerű, mindenfajta limittől mentes.

A Te kezedben is működik?

A legrészletesebb technikai összehasonlítások sem szólnak  azonban a felhasználói élményről. Sok olyan felhasználótól hallom, akinek az informatikusa kizárólag a Microsoftot ajánlotta, hogy egyszerűen megnehezíti az életüket. Hogy miért? Az Office 365 nincs rendesen intézőbe integrálva, csak mappaként vagy meghajtóként, kicsit elmismásolt formában látható, míg a Google rendszerével Intézőből, Firefox-ból, mobilról is könnyű dolgozni. A 365 sok fegyelmet igényel. Ugyan jól kitalált rendszer, de kizárólag egyféleképp használható. A Google rendszer pedig a többi termékhez hasonlóan jól kitalált és alkalmazása egyszerű.

Nem mindig a bonyolult az okosabb!

Azt tapasztalom, hogy aki a magán Gmail-címén keresztül megismerkedett a Google ingyenes szolgáltatásaival, az már nem váltani akar, csak továbblépni. Kevesen tudják, de a Google-nek alkalmazás boltja is van, amivel a böngészőből ingyenesen működtethető több ezer olyan applikáció, amihez korábban a rendszergazda engedélye és a gép tárhelyére való letöltés kellett. A két rendszer közötti különbség jól példázza alapelvünket: inkább a költséghatékony, felhasználóbarát megoldásokat ajánljuk, mint a komplex, labirintusszerű technikai bravúrokat.

Érdekel, hogyan költöztetheted céged a felhőbe? Kattints!

KAPCSOLAT