Informatikai fekete lyuk a kkv-galaxisban
2018. február 23.
Messziről jött ember… azt mondja, ami a legjobb a cégnek!
2018. március 6.

Informatikai üzleti modell – titkok nélkül

A magyar kisvállalkozások körében igencsak megoszlanak a vélemények arról, miért is hasznos az informatika. Vannak, akik úgy látják, lépést kell tartaniuk a trendekkel, és folyton a legújabb vívmányokkal kell kísérletezniük. Ez azonban időigényes és költséges „hobbi”: a számítástechnika valójában egészen más célt szolgál a kkv-k életében.

Brit tudósok bizonyították…

Szerencsére az informatika az újdonságok kergetésénél jóval egyszerűbb – és egyben jóval több is. Hogy ez miben nyilvánul meg, azt nem távoli kutatások, hanem egy kisvállalkozás hétköznapjai támasztják alá. Az informatika bizony nem más, mint egy szolgáltató! Egy szolgáltatónak pedig valós igényeket kell megoldani: a kollégák e-mail formájában szeretnének kommunikálni a külvilággal, táblázatok segítségével árajánlatokat kell összeállítaniuk, vagy éppen a könyvelés van soron – ezekben az ügyekben pedig az informatika feladata az, hogy a kkv-k jobb keze legyen.

A megoldás a zsebünkben van

Mindennapjainkban vannak feladatok, amiken nem sokat kell gondolkodnunk: ilyen például a takarítás – cél a tisztaság, cselekedni ott kell, ahol kosz van. Az informatika viszont a lehetőséget zavarba ejtő tárházát nyújtja egy darab egyszerű problémára…

Mi azonban nem ezt nézzük egy cégnél, ennél üzletiesebb szempontot vizsgálunk.
A mi kérdésünk az: mi az értékajánlatod?

Mi az, amiért pénzt kapsz – valamit gyártasz, vagy eladsz? Mi az, ami miatt jobb vagy, mint a konkurencia? Ha megvannak a válaszok, a kisvállalat jó eséllyel hatékony vállalati üzleti modellre számíthat.

Informatikai üzleti modell: számít az ügyfél!

A jó értékajánlathoz persze a „másik oldalt” is ismernünk kell. Hogyan hozza be az új ügyfelet a cég, és hogyan ápolja a kapcsolatot a meglévőkkel? Egyáltalán, ki a célközönség? A tevékenységek és erőforrások összjátékát kell tehát elemeznünk – a költség, az árbevételi struktúra (például hogy havidíjjal, eseti díjjal vagy haszonkulccsal működik-e az adott kisvállalkozás), az ügyfélszegmens és az értékesítési csatorna milyensége alapján megmondom, hogyan tud a cégnek a legtöbbet segíteni az informatika.

Mesterterv a sikerhez

Ha megvannak a válaszok, felrajzoltuk a térképet, már csak a stratégia hiányzik.

A célok eléréséhez a jelen is fontos: közösen elemezzük a vállalat aktuális állapotát és azt, hogy mit és mikor szeretnénk elérni.

Ennek alapján egyszerűen végrehajtható informatikai akciótervet készítünk. Nincs két egyforma cselekvési terv: mindig az adott ügyfél jellegzetességeire épül, így mindenki azt kapja, amire szüksége van. Azt hinnénk, ez hónapokba telik?

A vállalati üzleti modell összeállítása valójában egy 3 órás workshop keretében történik, az informatikai mély elemzés egy órás telefonbeszélgetést jelent a cég informatikusával, és újabb hatvan perc a kész stratégia ismertetése, amit 3-4 órás házi feladat keretében közösen dolgozunk ki.

Az a titok, hogy nincs titok…

Ha informatikai üzleti modellt dolgozunk ki, kétféle ügyféllel találkozunk: az egyik típus csak kíváncsi az innovatív megoldásokra, és fejlesztésre vágyik. A másik esetben viszont a cégvezető már látja, hogy baj van… A probléma egyszerű: a kolléga bekapcsolja a gépet, ami egyszerűen nem azt csinálja, amit kellene. Aki hozzánk fordul, gyakorlatilag 100%-os hatékonyságnövekedéssel számolhat. Nem ámítás: csak akkor tudnánk elrontani, ha a cégvezető szándékosan eltitkolná az igényeit, vagy mi tennénk ugyanezt a legjobb megoldásainkkal. Egy vállalati üzleti modell sem hozza meg a kitűzött célokat már holnap – de cserébe nincs titkolózás: amibe belefogunk, az biztos, hogy működni fog.

KAPCSOLAT