10 nyomós érv a felhő ellen
2018. november 29.
Határok nélkül: a Google fejlesztések 20 éve
2018. december 13.

Koleszból a világ tetejére – a Google születése

Legóból épített szerver egy rumlis garázs közepén. Hogy hogy jön ide a kocka szomszéd srác természetes élőhelye? A kérdés jogos, de én most a világ legtöbbet látogatott weboldalának székhelyéről beszélek… Bizony, más óriásokhoz hasonlóan a Google története is innen indult. Szerencsés véletlenek és őrülten hangzó ötletek összjátéka vezetett ahhoz a komplex rendszerhez, ami nélkül ma már elképzelhetetlen az életünk.

Berúgni a (kereső)motort

Amikor Larry Page először látogatta meg a Stanford egyetemet, idegenvezetőjével, a PhD-hallgató Sergey Brinnel gyakorlatilag semmiben nem értettek egyet. Ám, a vitákat nemhogy nem hagyták abba, de egy éven belül közös projektet gyúrtak belőlük. Néhány szétdobált papucs és félig megevett mikrós készétel idilli díszletei mellett elkezdtek fejleszteni egy keresőmotort, ami linkek segítségével határozza meg a találatok fontossági sorrendjét. A névválasztásnál olyasmire gondolhattak, amire sokunk vágyik egy fárasztó nap után: így lett BackRub, azaz „hátvakarás”.

Sok nullából egy nagy siker?

A viszketésre mégiscsak nehéz brandet építeni – erre a két alapító koponya egy éven belül rájött. Inkább azt akarták kifejezi, milyen hatalmas mennyiségű adatot képes feldolgozni a kereső. A villanykörte a „googol” szónál villant fel, ami akkora értéket jelent, mintha egy 1-es szám után 100 nullát írnánk.

Gyorsan ellenőrizték is, szabad-e még a domain: ám a címsorba véletlenül „google.com”-ot írtak.

A bravúros elírást megtartották, és 1998-ban az első befektetés is megérkezett. Egy óriás médiacég társalapítója, fantáziát látva a koncepcióban, kiállított egy 100 000 dollár értékű csekket a Google Inc. számára – csakhogy ilyen nevű cég akkor még nem is létezett…

Google: te visszadobnád?

Az aranyat érő papír így két hétig pihent az íróasztalon, amíg Page és Brin a bürokrácia pályáján rendezett  akadályfutás után bejegyeztethette a vállalatot.

A székhely, ahová mindezek után megkönnyebbülten visszatértek, egy jó barát garázsa volt (aki azóta a YouTube vezérigazgatója).

Egy éven belül tágasabb irodába költöztek Palo Alto-ban, nyolc alkalmazottal bővültek, és csatlakozott hozzájuk a csapat – saját bevallásuk szerint – legfontosabb tagja, Yoshka, a leonbergi kutya. Persze ez az út sem volt egyenes: kaptak néhány legendássá vált visszautasítást is. A leghíresebb – némileg visszaugorva az időben – egy 1997-es sztori. Ekkor a két alapítót még inkább a tudományos pálya vonzotta, és körbejárva a Szilikon-völgyet, megpróbálták 1 millió dollárért eladni a Google ötletét: nem másnak, mint a nagy rivális Yahoo-nak. Szerencsére sikertelenül.

Ne légy gonosz!

Oké, gondolhatja az olvasó, ez egy kedves sztori – de hogyan lett két srác sikeres ötletéből az az univerzum, ami a céges kultúrát gyökeresen megváltoztató G Suite rendszert is elhozta nekünk? A válasz egy 2000-es projekttel kezdődik.

A Google az IT világában akkor még meglehetősen ismeretlen szolgáltatást indított: keresőszavakon alapuló hirdetéseket adott el kattintásonkénti árazással.

Igen, az AdWords-ről (ma Google Ads) van szó. Innen még hosszú út vezetett a mai szolgáltatás-arzenálhoz – de a biztos alapot egy jelmondatban találjuk. „Don’t be evil”, azaz „Ne légy gonosz” – ez volt a Google első szlogenje. Hogy ez a számos jótékonysági akción túl miként sikerült, egy következő cikkben mesélem el.  

KAPCSOLAT